dinsdag 19 maart 2013

Koken, hoe doe je dat? Een metafoor


Sommige mensen houden van koken
Anderen weer niet
De een kookt zeer uitgebreid
De ander flanst wat in elkaar
De ene kan koken
De andere persoon helemaal niet

Koken. Voor mij zo vanzelfsprekend, dat doe ik elke dag. Jullie ook?
Ik vind koken ook heel fijn. Het nadenken over de recepten, het samenstellen van een weekmenu, nadenken over hoe het zal smaken, het maken van het eten en het opeten ;).

Het leuke is, dat iedereen een andere kookstijl heeft. De ene persoon volgt het recept tot de letter, terwijl de ander juist totaal niet met recepten werkt. In iemands kookstijl zie je vaak ook hoe iemand in het leven staat. Vergezocht? Nee hoor, voor mijn gevoel niet.

Mijn kookstijl bijvoorbeeld:

Ik kook altijd heel snel: ik heb van tevoren goed bedacht wat ik ga maken en vooral hoe ik dit ga doen. De volgorde staat vast en ik doe veel dingen tegelijkertijd.
Ik kook snel: ik ren van de snijplank naar de pannen, roer even en sprint weer terug. Oké, duidelijk toch? Voor mij is het duidelijk. Koken is één van de dingen waarbij naar voren komt hoe ik in het dagelijks leven handel. Niet altijd handig, want na het koken ben ik vanzelfsprekend moe.

Koken als metafoor voor het leven... :
Denk je na over wat je gaat maken?
Is er een voorbereid plan of is koken altijd een experiment?
Kant en klaar of culinaire hoogstandjes?

Misschien is het wel echt zo: hoe jij kookt, zo sta je verder ook in het leven.. Misschien ook totaal niet hoor, dat kan!
Maar aan de andere kant: koken is een belangrijk deel van je leven. Het is noodzakelijk om eten op tafel te krijgen. Het is iets wat je elke dag doet. Of in ieder geval: je zorgt elke dag voor eten. Eten is een manier van voor jezelf zorgen:

Kies je voor gezond voedsel of meer voor gemak?
Houd je rekening met eetwensen van je kinderen/partner?
Eet je wanneer je trek hebt of forceer je jezelf en eet je omdat je nu eenmaal hoort te eten?
Doe je aan dieten, zo ja, waarom?

Veel van deze vragen kun je doortrekken naar je dagelijkse leven:

Kies je voor jezelf of pas je je aan?
Moet je van jezelf dingen doen die horen, of mag je lekker ontspannen?
Welke

Ja ik denk wel dat koken een goede metafoor kan zijn voor jou als persoon.

(p.s. ik wil trouwens helemaal niet beweren dat als je niet van koken houdt, je ook niet van het leven houdt.. De metafoor moet niet te ver doorgetrokken worden;)

En, hou jij van koken? En geloof je in mijn metafoor? 

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten