zaterdag 16 maart 2013

Je bent gek!

Iets wat we wel vaker zeggen
Als we niet begrijpen
Hoe iemand 
Dat nou echt kan doen
Of vind
Als iemand
Echt iets totaal anders doet
Dan jij

Anders is

En daarom dus gek

Gisteren verklaarde ik mijn broertje voor gek. Natuurlijk voor de grap. Maar ook een beetje omdat ik het niet begreep. Omdat hij het zo anders doet dan ik. Hij kiest er voor een hertentamen te doen voor een vak waar hij een 8,5 voor heeft gehaald. Voor andere mensen is dit niet helemaal te begrijpen.

Gelukkig pakte hij me mooi terug en verklaarde mij voor gek toen ik over mijn studie vertelde. En ja, ik besef ook wel dat de omschrijving van mijn studie ook een beetje raar is. Groot gelijk heeft hij!

Al met al leven we een beetje in een andere wereld.

Het probleem is, dat we iemand al zo snel voor gek verklaren. Omdat hij (of zij) iets doet wat wij niet begrijpen. Natuurlijk is het logisch, want het is heel fijn om in je eigen waarheden te blijven geloven. Maar het is ook zonde. We schrijven heel snel de mening van de ander af, zonder volledig te hebben geluisterd. Zonder het te begrijpen. Het is anders, het is gek, ik doe het niet zo; dus het hoort niet zo. Je bent gek. En daar stopt het contact.

Iemand zei een keer tegen mij: 'jij bent niet gek, de wereld is gek'. Wat een opluchting om dat eens te denken. Want normaal gesproken dacht ik vaak het tegenovergestelde: ik ben anders, ik ben gek. Maar ja, wie zegt dat zij gelijk hebben? Wat is echt?
Natuurlijk kan die mening ook enorm doorslaan, en dan blijf je in je eigen waarheid geloven, wat anderen ook zeggen. Dat is ook weer niet goed natuurlijk.

Misschien, is wel niemand gek? 

Liefs

p.s. geschreven met de toestemming van mijn broertje;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten