woensdag 17 juli 2013

Boeken lezen

Ik heb ooit eens een tip gelezen aan schrijvers. De strekking ervan was: als je een goede schrijver wilt zijn, lees dan zoveel mogelijk boeken.

Nu is dat voor mij nooit een probleem geweest. Ik was vroeger een lezer, helemaal geen schrijver. Ik verslond boeken en eigenlijk doe ik dat nog steeds. Nu ik regelmatig schrijf, ben ik ook onbewust meer bezig met de structuur, of lijn in een boek. Ik heb ook een duidelijke smaak, een duidelijke voorkeur voor bepaalde soorten boeken.

Zelf kan ik niet zo goed tegen eindeloze details, uitgebreide omschrijvingen van de omgeving en dergelijke. Ik vind dat niet interessant. Ik houd wel van details en vind het fijn als ik een verhaal voor me kan zien. Maar dus niet al te veel. En dat zie ik ook terug in mijn schrijfstijl. Ik probeer wel eens als schrijfoefening een heel gedetailleerde omschrijving te geven. Puur hoe iets eruit ziet, ruikt of smaakt. Maar dit lukt me amper.

Mij gaat het veel meer om het psychologische aspect van het ding; hoe wordt het beleefd. Wat doet het met jou? In de boeken die ik lees, vind ik dit ook het interessantste. Een kijkje in het hoofd van andere mensen.

En zo zie je dus, dat een favoriete stijl het lezen én schrijven overstijgt. Heel grappig om dat te ontdekken, maar het verbaast me ook niet heel erg.

Later meer over boeken en boeken schrijven.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten