zaterdag 6 juli 2013

Mijn hoofd, mijn hart

Deze week schreef ik al over het luisteren naar je hart. Dat dit heel belangrijk is, maar dat het niet altijd even makkelijk is.

Eerder deze week gebeurde er iets raars. Ik kreeg een boodschap van mijn hart, maar die was zo anders dan de andere boodschappen die ik krijg van mijn hart, dat het me enorm verbaasde.

Ik besefte me dat ik enigszins boos op mezelf was omdat ik niet goed voor mezelf zorgde. Ik weet wat goed voor me is, maar deed het niet. Ik werkte hard en ging over mijn grens.

Tijdens therapie vroeg de therapeute aan mij of het erg was dat ik niet goed voor mezelf zorgde. Dat het weer even wat minder ging. Vanuit een impuls zei ik meteen 'nee'. Dat was het antwoord wat klopte, wat echt zo voelde. Ze vroeg me om in mijn hart te voelen voor een antwoord op die vraag. En ineens was er een ander antwoord. Ja, het was wel erg dat ik niet goed voor mezelf zorgde. Mijn hoofd zei tegelijkertijd at het niet erg was.

Eigenlijk was dit totaal de omgekeerde wereld voor mij. Mijn hoofd is namelijk altijd (veel te) streng voor mij. Alles moet perfect gaan en zo goed mogelijk. Mijn hart, gevoel en lichaam zeggen altijd dat ik rustiger aan kan doen.

Dus wat is er veranderd? Hoe kan deze boodschap nu ineens een andere inhoud hebben gekregen?

Want dat was het geval: de boodschap was oppervlakkig gezien helemaal hetzelfde, alleen kwam die uit een andere hoek. En dat maakte de inhoud helemaal anders. Normaal vertelt mijn hoofd dat ik door moet gaan en als ik niet aan de strenge eisen van mijn hoofd voldoe, gaat het alleen maar slechter: ik voel me schuldig. Meestal gaat het dan ook steeds nog slechter, omdat ik vlucht en dus steeds meer schuld ga voelen.

Doordat de boodschap nu uit mijn hart kwam, voelde ik dat er een andere lading aan werd gegeven. Mijn hart zei dat ik me alleen maar beter kan gaan voelen als ik consequent ben, als ik altijd goed voor mezelf zorg. En omdat de boodschap vanuit mijn hart kwam, is het logischer om er naar te luisteren. Niet per se makkelijker, maar het lijkt me deze week wel iets beter af te gaan.

Zo was het voor mij duidelijk dat een boodschap vanuit mijn hart zoveel meer impact heeft dan dezelfde boodschap uit mijn hoofd. Doordat mijn hart er achter staat is het zoveel makkelijker om er naar te luisteren. Het voelt alsof het vanuit een plek heel diep in mij komt. Het wordt me niet opgelegd door mijn hoofd, maar ik kan het vanuit binnenuit leven.

Ik ben blij dat ik dit verschil heb kunnen ervaren. En ik hoop dat ik steeds meer en beter naar mijn hart kan luisteren, op welk moment dan ook.

Liefs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten