donderdag 4 juli 2013

Contact met mijn hart

Mijn blogs heten natuurlijk niet voor niets ´Creëer met je hart' en 'Spreek met je hart'. Wat mijn hart zegt, is voor mij heel belangrijk. Soms heb ik intensief contact met mijn hart. Dan voel ik dat contact dagelijks. Soms is er even geen verbinding. Dan leef ik vanuit mijn hoofd.

Het is belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen hoofd en hart. Het is niet altijd duidelijk welk deel van mij spreekt. Hoe kun je dat onderscheid nu maken?

Voor mij zijn er verschillende manieren om naar mijn hart te luisteren.

Soms lukt het om gewoon door stil te zijn, te horen wat mijn hart zegt. Het is een gevoel wat dan opkomt. Een gevoel en soms een beeld. Het is meestal het eerste wat in me opkomt. Ik ga dan met mijn aandacht naar binnen toe, en focus me op de plek waar (fysiek) mijn hart zit. Ik voel dan meteen een andere modus van zijn: ik ben in mijn lichaam, ontspannen en al.

Wat ik ook probeer, is antwoord krijgen op een vraag. Als ik twee keuzes heb (bijvoorbeeld: ga ik nu actief iets doen of juist uitrusten), leg ik die voor aan mijn hart. Als mijn hart opspringt, actief reageert, weet ik dat dat de goede keuze is. Het verschil tussen de keuzen is vaak goed te voelen. Belangrijk is wel om het verschil tussen hart en hoofd te voelen. Mijn hoofd wil zich er nog wel eens mee bemoeien en dan is het antwoord natuurlijk lastiger te interpreteren.

Later deze week zal ik met jullie delen wat mijn hart me zoal vertelt.

Hoe krijgen jullie contact met je diepste gevoel, je diepste wijsheid?

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten