woensdag 5 juni 2013

Het schrijfproces #1

Schrijven doe je met woorden. Maar het gaat niet alleen om de woorden. Het gaat om wat die woorden betekenen. Waar ze voor staan, waar ze naar verwijzen in de 'echte' wereld.

Want woorden alleen zijn niets. Het gaat om de ervaring of gevoelens waar ik naar verwijs. Soms zul je mijn teksten wel begrijpen en soms niet. Soms komen mijn woorden overeen met jouw woorden. Soms ken je de ervaring waar ik over schrijf.

Wat ik vaak merk als ik aan het schrijven ben, is dat ik om de kern heen draai. Mijn woorden zijn zoekende woorden. Door middel van mijn woorden ben ik op zoek naar een antwoord. Ik gebruik de woorden om het zelf beter te begrijpen.

Maar blijkbaar is het niet mogelijk om de kern rechtstreeks te benaderen. Om een ervaring of een gevoel in enkele simpele woorden om te zetten. En dus draai ik er om heen. Ik probeer het vanuit elke hoek te bekijken en te omschrijven.

Steeds dichterbij kom ik. Alle woorden samen geven een omschrijving van een ervaring. In één woord kan ik niet weergeven hoe iets voor mij is.

Misschien is het wel zo, dat hoe beter je bent als schrijver, je meer of minder woorden nodig hebt om tot de kern te komen. Beide heeft wel wat, een kale schrijfstijl, waar met heel weinig woorden toch de boodschap helder wordt overgebracht. Of een bloemrijke schrijfstijl, waarbij heel gedetailleerd omschreven wordt wat er nu precies bedoelt wordt.

Als schrijver heb je volgens mij de taak om jouw ervaringen en fantasie te delen, op zo'n manier, dat de lezer zichzelf beter begrijpt en dichter bij zichzelf komt. Je probeert om tot de kern te komen.

Of je een schrijver goed vindt, hangt dan af van zijn beleving van bepaalde ervaringen en hoe hij/zij dit in woorden om kan zetten.

Vaak lees je door je eigen filter van ervaringen heen. Je herkent iets, in wat de schrijver neerzet, of juist niet. Door het lezen van een boek kun je jezelf en de ander beter leren begrijpen. Je ziet een ander gezichtspunt, een andere benadering van een ervaring of gevoel.

In mijn schrijfproces probeer ik om zelf dichter bij de kern te komen. Bij mijn kern. Door dit op mijn blog te schrijven hoop ik dit te delen met jullie. Misschien herkennen jullie stukjes. En heel misschien, komen jullie ook wel iets dichterbij jezelf.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten