woensdag 15 mei 2013

Denken

If you’re thinking like everyone else, then you aren’t thinking.*

En daar moest ik dan weer even over nadenken ;)

De foto bij de tekst
Als iedereen hetzelfde denkt...
Dan is er geen oorlog
Geen ruzie
Iedereen begrijpt elkaar

Maar aan de andere kant,
Als iedereen hetzelfde denkt
Gaat dat ook over de 'slechte' dingen.
Dingen die niet waar zijn.
Of waar ik zelf toch echt anders over denk.

Dan denkt dus niet iedereen hetzelfde over de goede dingen, maar ook over de slechte dingen.

Eigenlijk denk ik dat het niet mogelijk is om een wereld te hebben waarin iedereen hetzelfde denkt. Soms wil ik het wel hoor, heel graag, een wereld waarin geen conflicten zijn. Maar elkaar begrijpen is toch wel iets heel anders dan hetzelfde denken.

En het is zo duidelijk dat iedereen anders denkt. Iedereen houdt bijvoorbeeld van andere dingen. Kunst bijvoorbeeld. Wat ik mooi vind, hoeft de andere persoon helemaal niet mooi te vinden.

Zelf denken, geen slaaf zijn van wat andere mensen zeggen of denken.
Zelf denken, je eigen weg vinden in het leven.
Zelf denken, op jouw manier invulling geven aan je tijd.
Zelf denken, op jou eigen unieke wijze creëren.

Ik denk dat het wel altijd om een verbinding gaat tussen zelf denken en samen denken. Want samen kun je tot hele unieke, nieuwe dingen komen.

Vooral denk ik dat het van belang is om zelf autoriteit te zijn op het gebied van jezelf en je lichaam. Zelf te voelen en na te denken. Jij weet het beste wat goed voor je is, niet de dokter die jou net een kwartiertje kent. Jij weet wat je belangrijk vindt en wat niet. Jij weet hoe het voelt. En zonder daarbij al te eigenwijs te worden en je niets meer aan te trekken van andere autoriteiten.

En dus,

Think your own way, in your own life. 

*Citaat dat ik tegenkwam op facebook, via deze pagina met prachtige teksten en afbeeldingen.


Liefs

1 opmerking: