donderdag 2 mei 2013

Voeding: het kan altijd anders...

Veel ben ik bezig met voeding. Ik volg verschillende blogs over gezond eten. Elke keer verschijnt daar weer nieuwe informatie over wat nu dan wel weer niet goed voor je is. Informatie is natuurlijk altijd fijn, omdat het het beste met je voor heeft. (In principe). Maar soms is het gewoon te veel.

Elke dag verschijnen er nieuwe onderzoeken die oude onderzoeken tegenspreken. Nieuwe boeken verschijnen met nieuwe diëten. Iedereen beweert dat hij gelijk heeft; ‘ik heb dit onderzocht en ik heb gelijk’. Er zijn zoveel onderzoeken dat er waarschijnlijk over elk voedingsproduct minstens één onderzoek laaiend enthousiast is over dit product, terwijl er ook minstens één is die het product totaal onderuit haalt.

Het is van belang om kritisch naar deze onderzoeken te blijven kijken. Want die geluiden zijn er ook nog: naast de informatie die in de onderzoeken zelf tevoorschijn komt, zijn er ook mensen die deze onderzoeken onderzoeken en kijken welke kloppen en welke niet.

Op een gegeven moment weet je niet meer wat waar is en wat niet. Je moet zelf goede algemene kennis, voedingskennis, anatomische kennis en vooral wetenschappelijke kennis hebben om te kunnen bepalen wat nu echt, waar en kloppend is.

Want er gaan genoeg verhalen rond over fabrikanten van slechte producten die onderzoek financieren om te bewijzen dat hun product niet slecht is.

Het is dus belangrijk om wetenschappelijke vaardigheden te hebben als je je in onderzoeken gaat verdiepen. Vaak wordt in de media een onderzoek aangehaald wat door de journalist eigenlijk niet goed gelezen is.

Er gaan dus vele verhalen rond in de wereld over voedingsmiddelen. Steeds weer wordt er ontdekt dat het ene product toch echt niet schadelijk is (aspartaam, suiker, lightproducten, enz.) en het andere juist wel heel ongezond is (vet, enz..)

Daarnaast is er enorm veel keuze in voedingsmiddelen, het is voor de consument niet meer duidelijk wat wel goed en gezond is en wat niet.

Van sommige dingen ben ik overtuigd. Overtuigd dat het inderdaad goed of slecht is. Het staat voor mij wel vast, maar ook ik kom bronnen tegen die ik vertrouw, en die vertellen dan ineens dat het niet klopt. Dit is heel verwarrend en eigenlijk ook vervelend. Want vertrouw ik dan op mezelf of op die bron?

Ik kan hier wel goed tegen, maar ik weet dat andere mensen hier meer moeite mee hebben. Het brengt je aan het twijfelen: je denkt zo goed bezig te zijn, maar dat is ineens dus niet zo. Deze twijfel kan doorzetten en omslaan in erger: een obsessie met eten. Alles willen weten wat er maar te vinden is op internet, niets zomaar vertrouwen en alles 10 keer onderzoeken. Hierdoor zal je bepaalde etenswaren gaan mijden, en andere juist heel veel gaan eten. Dan wordt het meer een dieet.

Nu een advies hierover. Mijn advies, je hoeft je er helemaal niets van aan te trekken, het is mijn mening! Het is nooit goed om helemaal geobsedeerd te worden door voeding. Het is vervelend dat er tegenwoordig zoveel onderzoek gedaan wordt en alles wel slecht lijkt te zijn. Maar het belangrijkste advies blijft: vertrouw jezelf en je eigen lichaam. Ik eet nu al meer dan twee jaar suikervrij en dit bevalt me goed. Als ik wel suiker eet voel ik dit, ik weet wat de gevolgen zijn. ik heb de afgelopen twee maanden uitgeprobeerd wat het oplevert om geen gluten te eten. (Over de conclusies schrijf ik later). Ik las op veel sites en blogs dat veel mensen last hadden van het eten van gluten. Ik denk dan niet: ik kan duidelijk wel tegen gluten, want ik heb toch geen enorm heftige reactie? Of juist: gluten, ja dat is het! Als ik dat niet eet ben ik van al mijn klachten af. Ik heb dit gewoon een tijdje uitgeprobeerd, om te kijken wat voor resultaat dit zou geven.

Ik kan (en zal) jou of iemand anders nooit verwijten dat jij wel gluten of suiker eet. Misschien heb je wel een veel minder gevoelig lichaam dan ik heb. Voor mij is suiker niet goed, dat voel ik meteen. Maar als dat voor jou niet zo is, dan is het toch prima om dat te eten?

Het enige wat ik wil, is mensen inspireren om in hun lichaam te duiken en te voelen. Te voelen wat bepaald eten met je doet. Misschien kun jij wel niet tegen tomaat, of tegen prei. Zorg dat je goed voor jezelf zorgt en met gezond verstand en een goed lichaamsgevoel kiest.

Blijf voelen in je lichaam, dan ontwikkelt een lichaamsbewustzijn zich vanzelf. Misschien kun je zelfs na elke maaltijd kijken hoe het eten gevallen is: of je moe bent, last hebt van je buik of juist veel energie hebt. Of houd een eetdagboek bij, met alles wat je op een dag of in een week eet. Dit kan voor jezelf duidelijkheid geven.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten